30.10.2014

Taas täällä, messuilla

Lokakuu on suomalaisille kirjamessujen kulta-aikaa


Samassa kuussa järjestetään vuosittain Frankfurtin kirjamessut, sekä Suomen menestyneimmät kirjatapahtumat: Helsingin ja Turun kirjamessut. LUP oli mukana tänä vuonna Helsingissä. Ja sieltä nämä uudet terveiset.

Suomen kirjamessutapahtumat poikkeavat oleellisesti kansainvälistä veljistään. Oleellisimman erotuksen tekee messujen tavoite: Suomessa paino on enemmän kuluttajamyynnillä, alan toimijoiden esittäytymisenä suurelle yleisölle ja brändien esiinmarssina. Ilman tätä kirjakustantaja nähdään vain toimijana, jolla ei välttämättä yksittäiselle kuluttajalle ole suurta merkitystä: se tuottaa kirjoja, niillä on kiva logo nimiösivulla, niiden kirjoja on kiva lukea - ja hyvä niin. Kirjamessut taas antava mahdollisuuksia tuoda esille kustantajan persoonaa: tällaisia me olemme, tätä me teemme, tälle me erotumme. Tavallinen sivujenselaajakin saa hieman mahdollisuuksia kurkata millainen markkinointikoneisto kirjojen takana jyllää.

Kahvi on näytteilleasettajan suurimpia ystäviä.
Helsingin kirjamessut ovat elämysjuhlaa: Kirjoja ostetaan, - ja mieluiten halvalla. Tehdään löytöjä. Bongataan julkkiksia ja kuunnellaan haastatteluja. Tavataan Don Rosa ja Ville Haapasalo, saadaan heiltä nimmari. Mitä siis tekee tieteellinen kustantaja tällaisessa elämysten myllerryksessä? Se tuo elämyksellisen tieteen lähelle kuluttajaa, tieto ja tiede ovat kaikkien omaisuutta.

Oheisissa tapahtumissa on tärkeää olla läsnä. Ne tuovat alalla toimivia yhteen. Muutaman päivän aikana tapaa yhteyshenkilöitä ja solmii uusia tuttavuuksia. Kustantajana kaipaa tietenkin todellisia, tehokkaita mahdollisuuksia löytää alalla toimivia yksiköitä: kustantajia, painotaloja, taittajia, graafikoita, kääntäjiä, kuvittajia, kirjavälittäjiä jne. Ihan yhtä tärkeää on tavoittaa yhteys kuluttajiin – tai oikeammin sanottuna niihin ihan aitoihin lukijoihin – ja kysyä heiltä: Mitä te tahtoisitte lukea? Mitä sinä luet?

Parasta antia messuilla on juuri tämä ihmisten tapaaminen. ”Aaa! Tältä näyttää lukija, joka tarttuu teokseemme!” tai sitten tapaa henkilön, joka osaa kertoa tulevaisuuden kehitysnäkymistä ja sivistää tiedolla, mitä ei omin silmin olisi osannut poimia alati liikkuvasta kustannusteatterista. Kulissit ovatkin ne mielenkiintoisimmat ja herkullisimmat tapahtumapaikat. Siellähän se todellinen käsikirjoitus kirjoitetaan ja seuraavan näytöksen kulissit pystytetään.

Petri Laukka esitteli väitöskirjaansa pohjautuvaa Hurriganes-kirjaa. Hän piti haastattelussaan Lapin yliopistoa kunniakkaasti esillä. Remu Aaltonen itse ei vain ehtinyt näytön lupauksista huolimatta mukaan.

Mitä hyötyä sitten on siitä, että nimenomaan Lapin yliopistokustannus on mukana alan messuilla? Hyöty mm. Lapin yliopistolle tulee saamamme alan tietämyksen kautta. Tutkijoiden ja muiden tieteentekijöiden rooli kirjoittajina on tärkeä. Tutkijan oma työ tiedon tuottajana voi olla taas etäällä siitä, mitä tiedon kirjalliseen tallentamiseen ja levittämiseen saatetaan vaatia. Kirjoittajien täytyy osata markkinoida itseään, mutta myös tiedostaa nykyiset nousevat vaatimukset kirjoittamisen ja tieteellisen tekstin tuottamiselle. Tämän lisäksi tulisi ymmärtää suuret sanelevat kuviot kaiken takana. Lapin yliopistokustannus on osa tätä kustannusnäytelmää ja mielellään jakaa tietoa, missä juonikuviossa parhaillaan mennään. Ja on hienoa välittää niitä terveisiä, että julkaisujamme arvostetaan! Lapin yliopistossa tehdään mm. sellaista taiteen tutkimusta, joka on Suomessa harvinaista ja arvostettua.

Anne Ruonala
Lapin yliopistokustannus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti